Veelgestelde vragen SOR

Veelgestelde vragen SOR

Welkom op de veelgestelde vragen pagina!

Hieronder lees je de veelgestelde vragen over de Strategische Ontdekkingsreis

Klik op de vraag om het antwoord te lezen. 

De Strategische Ontdekkingsreis is een project dat in is 2021 gestart. Columbus Junior is de afgelopen jaren flink gegroeid, met groei komen ook nieuwe vraagstukken. Waar willen we eigenlijk naartoe? Wie zijn we als organisatie? Wat vinden we belangrijk? Daarom zijn we deze reis gestart. Dat hebben we gezamenlijk met een mooie groep collega’s vanuit de gehele organisatie gedaan. 

Iedere dag maken we keuzes, soms kleine, soms grote. Om deze keuzes goed te kunnen maken is het belangrijk om duidelijkheid te hebben waar we met Columbus Junior naartoe willen en waar we met elkaar voor staan. Zo weten we wat de kaders zijn en kunnen we sneller knopen doorhakken. En dat is fijn voor iedereen. 

We hebben deze reis samen met een grote groep collega’s gemaakt. Er zijn veel interviews gehouden waarin uitdagingen die we tegenkomen besproken zijn. Waar loop je tegenaan? Wat kan beter? Wat gaat juist heel goed en willen we behouden? Doordat we op deze vragen antwoord hebben gekregen, kunnen we met elkaar groeien en verbeteren. Het beste voor jou, het beste voor de kinderen. 

Afgelopen jaar hebben we gesproken over de naam Columbus Junior. Past deze nog? Bij onze belofte, nieuwe kernwaarden en waar we als organisatie voor staan? Deze keuze is niet snel gemaakt, we hebben het met de klankbordgroep (grote groep collega’s vanuit de gehele organisatie) en het Management Team besproken. Na het inschakelen van het reclamebureau kwam er een mooi nieuw voorstel. Dit alternatief is getoetst, onderzocht en vervolgens erg enthousiast op gereageerd. Dat maakt dat we deze keuze hebben gemaakt. Spannend natuurlijk want dit betekent nogal wat!

De kernwaarden zijn ons kompas in wat we doen. Vanuit welke waarden doen we de dingen die we doen? Waar leggen we met elkaar de nadruk op. Deze waarden kom je de komende jaren op verschillende momenten binnen de organisatie tegen, voor nu hoef je er niet gelijk iets mee te doen. Wanneer er actie wordt verwacht word je daarover geïnformeerd.

Op verschillende vlakken gaat er het een en ander veranderen. Belangrijk om te weten is dat we de tijd nemen voor dit project, het gaat om de lange termijn. Toch zullen bepaalde uitkomsten zoals de naamswijziging al op korte termijn zichtbaar zijn. Andere resultaten zoals het aanpassen van ons pedagogisch beleid, later. We nemen de tijd en focussen niet op alles tegelijk. Ook blijven we je informeren over de veranderingen zodat je altijd op de hoogte bent. 

We hopen dat het resultaat van de Strategische Ontdekkingsreis, dus de belofte, kernwaarden en nieuwe naam je aanspreken. We vragen en verwachten nog niet veel van je, wel hopen we dat je een positief gevoel hebt rondom deze resultaten. Is dit niet zo, maak je je zorgen of ben je om een andere reden niet blij, laat je teamleider dit weten. Je teamleider kan je zorgen wellicht wegnemen of op een andere manier helpen. 

Op verschillende vlakken kan je de komende jaren iets gaan merken. De naamswijziging zal bijvoorbeeld heel duidelijk zichtbaar worden op de vestiging en daarbuiten. Het pedagogisch beleid brengt mogelijk ook veranderingen met zich mee in onze manier van werken. Dit zijn enkele voorbeelden van uitkomsten vanuit de Strategische Ontdekkingsreis, we blijven je de komende tijd op de hoogte houden zodat je niet voor verrassingen komt te staan. 

In onze kernwaarden staan kind en medewerker centraal. In alles wat we doen. De reden van deze mogelijke veranderingen ís juist het prettiger maken of verbeteren van bepaalde werkzaamheden. 

De input die we hebben ontvangen van de collega’s die op de groepen staan, zijn mede de basis geweest voor de uitkomsten die er nu liggen. De verbeteringen die we zien met elkaar zijn uiteindelijk ten gunste van het kind. Kind en medewerker staan centraal in onze kernwaarden, in alles wat we doen.

Een nieuwe naam is niet niks! Alle logo’s zullen vervangen moeten worden en de nieuwe huisstijl zichtbaar gemaakt overal. Dat kost inderdaad veel geld. Goed om te weten is dat we sowieso al de huisstijl aan gingen passen. Het Columbus Junior logo met de blauwe kleuren passen volgens velen niet in de kleurrijke, kinderlijke omgeving waarin we ons bevinden. Dus er was al budget gereserveerd om de kleuren aan te passen, nu nemen we de naamswijziging daar gelijk in mee. 

Duurzaam is niet alleen groen maar ook lange termijn denken. Er is een naam gekozen waarvan we zeker weten dat deze toekomstbestendig is. Daarnaast vraagt het inderdaad ook een heleboel ‘vervanging’ van materialen en spullen die we nu dagelijks gebruiken. In onze kernwaarden lees je dat we het groene duurzame aspect belangrijk vinden. Daarom zullen we ook in het proces van huidige naar nieuwe naam hier duurzaam mee omgaan. Niet alles hoeft weg en sommige zaken of items kunnen op een andere plek een mooie bestemming krijgen. Hier besteden we veel aandacht aan.

De nieuwe naam brengt ook een nieuwe huisstijl met zich mee. Dit delen we graag met jullie op 16 december. Daar kan je de kleuren en het nieuwe concept bewonderen. Gefaseerd zal dit op de vestigingen in- en extern zichtbaar worden. Op de plekken waar het huidige logo zichtbaar is, zal deze vervangen worden door het nieuwe logo. Dit is een enorm project en zal niet van vandaag op morgen zijn. We nemen hier zorgvuldig de tijd voor en betrekken jullie graag in dit proces!

Ja, helaas lukt het niet om Bambi gelijk over te laten gaan naar de nieuwe naam. 

Tijdens het Kerstevent op vrijdag 16 december. 

Een van de redenen dat we deze Strategische Ontdekkingsreis zijn gestart is altijd het beste voor het kind te willen bieden. De uitkomsten van het afgelopen jaar hebben veel input geleverd in verbeteringen die we kunnen doorvoeren of juist zaken die goed gaan behouden. Bij ons staat het kind centraal in alles wat we doen. De mogelijke veranderingen zijn daarom altijd ten gunste van de kinderen. En daarmee de ouders.  

Sommige collega’s hebben eerder een overname meegemaakt. Het is belangrijk te weten dat een naamswijziging niet hetzelfde is als een overname. Met deze naamswijziging verandert alleen onze naam.  

Onze mascotte Co is ons allemaal dierbaar, de kinderen zijn gek op hem. De kans bestaat dat we een ander ‘figuur’ beter vinden passen bij de nieuwe naam. Wanneer dit het geval is gaan we daar zorgvuldig mee om. Co is echt niet zomaar weg, dat willen we onszelf en de kinderen natuurlijk niet aandoen! Er zijn bedrijven hierin gespecialiseerd, zij kunnen ons, indien nodig, goed adviseren.   

Staat je vraag er niet tussen

Vul dan onderstaand formulier in. Wij zorgen er dan voor dat je z.s.m. antwoord ontvangt. Je vraag met antwoord wordt daarnaast ook aan de bovenstaande lijst toegevoegd.